Relationer og børnefællesskaber er i højsæde

ICDP en relationel tilgang til børn of forældre

ICDP programmets 8 samspilstemaer er grundlaget for vores pædagogiske tilgang. Det betyder i praksis, at vi har et stort fokus på at arbejde med børnenes indbyrdes relationer, ligesom vi ser, hører og prøver at forstå de intentioner og initiativer som hvert enkelt barn kommer med.

Hvert barn ser vi som værende unik, og vi ser det derfor som vores opgave at få alle til at blomstre i de relationer, fællesskaber og samspil som barnet indgår i.

Forældresamarbejdet er ligeledes båret af tankerne fra ICDP, hvor vi i samarbejde med jer forsøger at blive klogere på, hvad der skal til for at dit barn trives og udvikler sig.

Fri for mobberi som en tilgang til at udvikle personlige og sociale kompetencer

Fri for mobberi er et koncept, der er udviklet af Mary Fonden og som har til hensigt at forebygge mobning blandt børn.

I børnehaven arbejder vi med materialet på den måde at hvert barn har en bamseven, som er en lille lilla bamse, i hele deres børnehaveliv. Bamsevennen bruges børnene både til at lege med og i pædagogiske aktiviteter omkring udvikling af personlige og sociale kompetencer. Det kan eksempelvis være i snakke om følelser, hvor bamsevennen måske bedre kan sætte ord på hvad barnet føler end barnet selv kan.

Børnefælleskaber arbejder vi med ud fra materialet fra fri for mobberi. Det benyttes både i arbejdet med børnefællesskabet på stuen samt i overgangen til skole.

Hop om bord til legeøen som forskole materiale

I overgangen til skole, arbejder førskolebørnene med Hop om bord til legeøen. Her stiftes bekendtskab med sproglyde, bogstavlyde med mere som kvalificerer børnene til at kunne lære at læse og skrive, alt sammen med fokus på leg og en legende tilgang til læring.

Udvikling af sprog via dialogisk læsning

Børnenes sproglige udvikling prioriterer vi ved at arbejde med dialogisk læsning.

Det går ud på, at man sammen med børnene læser en bog og efterfølgende dykker ned i de ord som den enkelte bog kan indeholde og derved øger børnenes mulighed for at forstå ordenes betydning.

Vi leger med sproget og prøver ved at visualisere ordene overfor børnene for at udvikle børnenes sprogforståelse. Det kan eksempelvis være ord som tørresnor, instrument eller vrede, som vi leger og eksperimenterer med.