Nærvær, udeliv og læringsmiljøer er i fokus

Nærvær i relationerne giver tryghed og tillid

Kvaliteten af relationerne har høj prioritet i Gartnergården. Vi ser det enkelte barn som værende værdifuldt og vi er nysgerrige på, hvordan vi kan opbygge og vedligeholde den gode relation til alle børn. Det er altid den voksne, der har ansvaret for at relationen er værdifuld og derfor arbejder vi ud fra principperne fra ICDP.  Børnefællesskaber udvikles via aktiviteter i små relations grupper, så børnene føler sig som vigtige medspillere i det store fællesskab.

Udeliv og fordybelse i naturen udvikler nysgerrige og sunde børn

Krible, krable aktiviteter og motorisk udfoldelse udendørs sker hver dag i Gartnergården. Vi prioriterer fordybelse i aktiviteter tilrettelagt så børnene oplever årstidens skift med fund af smådyr, dyrkning af urter, blomster og bær samt mulighed for børnene for at udfordre sig selv motorisk. Det sker eksempelvis ved at udforske legepladsens legeredskaber eller når der tilrettelægges lege og motoriske aktiviteter som cykellege, forhindringsbaner eller fodboldkampe.

Udedag har vi hver torsdag, hvor børnene er udenfor hele dagen.

Fleksible læringsmiljøer der tager udgangspunkt i hvad den aktuelle børnegruppe har brug for

Læring foregår hele dagen i Gartnergården. Det gælder læring i hverdagsrutiner såsom af- og påklædning, spisning med videre men det gælder også læring i leg, pædagogiske aktiviteter samt længere varende pædagogiske forløb.

De pædagogiske aktiviteter kan eksempelvis være forløb med fokus på finmotorik, sproglig udvikling, dyr eller musiske aktiviteter. Her er der tid til fordybelse og til at det enkelte barn kan være med ud fra de forudsætninger det har.

Læringsmiljøerne skifter tit karakter. Vi kigger på, hvad børnegruppen efterspørger, og hvad børnene er optaget af, når vi tilrettelægger vores indretning og forløb.

Fakta om Gartnergården

• En mindre børnehave med 36 børn